Hvorfor bruke blogg i skolen?

© John Arne Imenes
Blogg og blogging har nok litt forskjellig "status" i samfunnet, hvor ofte de som får mest
oppmerksomhet er "rosa"-bloggerne, de som lever av å omtale produkter og pga. sine tildels store leseskarer, blir rike på det. Det å være blogger, og ha det som sitt livsgrunnlag, er nå en ting, men kan blogg være nyttig i en skolesammenheng?


Svaret henger jo i lufta, og svaret er selvfølgelig JA!
Den gamle, "gode" loggen kjenner vi alle til. En kronologisk dokumentasjon av hendelser i en spesiell setting eller oppgave. Som dokumenterer prosessen fra A til Å.
Når en elev skal skrive en slik logg, f.eks i et praktisk fag, er ofte motivasjonen liten for å legge noe særlig arbeid i dette. "Det er jo bare læreren som skal lese dette, og egentlig er jeg ikke så opptatt av hvilken karakter jeg får i faget..."
Selvfølgelig ikke en drømme-elev med en slik holdning, men jeg er nok redd for at de fleste som jobber med elever (hvertfall på ungdomsskole- og videregående nivå) har vært borte i slike holdninger. Heldigvis har vi også elever som ønsker å gjøre det bra, og noen legger mye arbeid i alt de leverer til læreren.

Men hva skjer, når det de skriver, skal leses av flere? Og kanskje av deres venner? Og venners venner?
Veldig mange opplever dette veldig skjerpende. Nå må de plutselig tenke litt mer gjennom hva de skriver, hvordan de ordlegger seg, og hvordan de fremstår.
Ikke nok med det. Web2.0 gir oss muligheter til at det som skrives kan kommenteres. Dette kan kanskje virke skremmende, men også økt læring. Konstruktive tilbakemeldinger er utviklende.

Dette tror jeg vi kan utnytte i skolen.
På Gjennestad har noen lærere (og elever) prøvd seg på denne måten å dokumentere på. Det synes jeg er spennende. En gruppe som jobber med et prosjekt, kan opprette en blogg, hvor arbeidet fortløpende kan dokumenteres. Også praktiske fag, hvor skolen krever dokumentasjon av eleven, kan dette være en god måte å jobbe på.
Et eksempel på dette er bloggen til Ole Kristian Søby, som går VG2, Bygg- og anleggsteknikk på Gjennestad i år. Han opprettet bloggen: gladsnekkern.com, hvor han dokumenterer praksisen i tømrerfaget.
I tillegg til å dokumentere arbeidet han gjør med hammer og sag, er det masse læring i å holde en blogg estetisk fin, organisering av innlegg, tagging osv.
Vi har også noen år kjørt med "klasseblogger", men det er lett at det er læreren som blir drivkraften i en slik blogg. Et eksempel på dette er http://vg22014.blogspot.no/, som er en blogg for VG2 Salg, Service og Sikkerhet. Denne fungerer som en logg for endel av programfag aktiviteten i klassen.
I ingen av disse to eksempelene har det blitt utnyttet muligheten til å få til en dialog med leserne, ved hjelp av kommentarer. Her har vi mer å hente.
En utfordring med å få "riktige" lesere til bloggen, vil kanskje være det største hinderet til konstruktive kommentarer. Men å få medelever til å kommentere hverandres blogger, vil være et skritt i riktig retning.
Noen elever vil nok slite med prestasjonsangst for å skrive noe offentlig. Men en bevisstgjøring på at de faktisk gjør det hele tiden (Facebook, Instagram etc) vil kanskje ufarliggjøre det litt...

Leste dette: instructionaltechtalk.com etter å ha skevet dette innlegget. Verdt å ta en titt på.


Kommentarer