Derfor har jeg tro på omvendt undervisning!

Bildet er hentet fra http://aspireblog.org/
Omvendt undervisning, eller "Flipped classroom" er ingen ny metode. Men med dagens teknologi og enkelhet, åpnes muligheten for mange flere.
Men hva er omvendt undervisning?
Kort fortalt er det at i stedet for å bruke skoletimene til å gjennomgå nytt fagstoff, lages videoer som elevene kan se hjemme (eller hvor som helst). Skoletimene kan da brukes til oppgaveløsing, diskusjoner og fordypning i temaet. Læreren bruker mindre tid til å forelese, mens elevene kan være mer aktive i timen. Mentor og veilederrollen blir viktig for læreren.


Hvorfor bør elevene gjennomgå fagstoffet hjemme?
Mange elever sliter med å lese bøker. Den digitale hverdagen de har vokst opp i, har gjort dem mindre habile til å konsentrere seg lang tid over en bok. Dette kan noen si er beklagelig, andre kan si at det er hjernen som endrer seg til å leve i en verden hvor vi bombaderes av inntrykk og informasjon.
Formatet "Film" er langt mer spiselig enn en fagbok. I tillegg aktiveres flere sanser. Du både ser og hører undervisningen.
Er det noe eleven ikke får med seg, er det lett å spole tilbake og gjennomgå stoffet en gang til. Man kan stoppe filmen, hvis man ønsker å notere seg noe. Eleven kan rett og slett lære i sitt eget tempo.

Hva gjør vi da i timene?
Elevene lærer langt bedre ved å gjøre enn å høre. Ved å legge opp timene til aktiv elevaktivitet, blir læreutbyttet langt større. I stedet for å gjøre oppgavene i hjemmelekse, hvor man i mange tilfeller ikke har tilgang på hjelp, kan oppgavene gjøres på skolen, der andre elever og læreren er tilgjengelig. Elevene kan utvikle sine samarbeidsevner bedre, enn om de sitter hjemme og jobber med leksene. Dette er viktige egenskaper å ha med seg inn i videre studier og arbeidslivet.
Læreren blir en veileder og klasseleder. Ansvarlig for struktur og orden i timen. Tilgjengelig for spørsmål under oppgaveløsning. Være ordstyrer i diskusjoner. En tilrettelegger for god læring.

Hvordan lage undervisningsvideoer?
Det er mange måter å gjøre dette på. En enkel måte som jeg har brukt mye, er APPen Explain Everything. Den gjør det enkelt å tegne, laste inn bilder, presentasjoner, filmer og kommentere over det hele.
Noen skoler er nå igang med å rigge til eget "studio", hvor alt ligger tilrette for å ta opp læreren mens han/hun underviser. En som har kommet et stykke på vei her, er Jeremy LeCornu, som har sin egen blogg om sin satsing på Flipped Classroom.
Tror det er viktig å ikke legge lista for høyt i starten. Det vil skremme vekk for mange lærere. Her på Gjennestad er vi så vidt i gang, men håper i tiden fremover å motivere flere lærere til å komme i gang med dette.

Hvordan distribuere videoene?
Mange lærere tar den "helt ut" og legger videoene sine åpne på YouTube eller Vimeo. Fordelen med dette, er at mange får tilgang til dem, og du får muligheten til å få tilbakemeldinger fra et bredt spekter av brukere.
Vi bruker iTunesU som distribusjonskanal. Her kan man legge inn lenker til YouTube eller andre videokanaler, eller man kan laste opp filmen direkte i iTunesU. Fordelen med dette, er at eleven enkelt kan laste ned filmen på sin iPad, slik at den kan sees offline. iTunesU gir oss også lett muligheten til å bestemme hvor tilgjengelig stoffet skal være. Læreren kan velge å kun distribuere stoffet til klassen, eller man kan broadcaste det til hele verden om man ønsker det.

Begynne i det små! 
Fordelen med en slik måte å jobbe på, er at man kan begynne gradvis. Man trenger ikke gå "all in" med en gang. Gradvis kan man opparbeide seg filmer av undervisningen. Dette gjør det å starte litt mer overkommelig.

Lån av andre!
Det finnes MASSE bra undervisningsfilmer allerede. Mye er også på norsk. Veldig mye fagstoff er tilgjengelig på engelsk. Det er ikke alltid noe vits å lage noe, som andre allerede har lagt ned mye arbeid i og delt. Dette gir også muligheten til å tenke litt tverrfaglig. At man ser på engelsk undervisning i f.eks. naturfag, gir økte språkkunnskaper.
Tettere samarbeid mellom lærerne på skolen, gir også mulighet til å samarbeide om slike videoer. Bevisstgjøring om deling er aldri feil.

Kommentarer